Daisypath Anniversary tickers baby baby development

Friday, January 27, 2012

Bersangka Baik~~

Apa je yang kita buat mahupun baik atau buruk.. Pasti orang akan bercakap.. Perihal orang ni macam2..
Tak semestinya orang yang byk bercakap itu baik.. Orang yang senyap itu sombong.. Orang yang cantik itu baik.. Orang yang kurang cantik itu buruk hatinya..

Bila seseorang itu bertudung.. Orang akan bercakap.. 
"Kunun dah bertobat la tu pakai tudung.. Tapi perangai ???'''.
 "Tgk la tu.. Pakai tudung tapi baju ketat2.. Sana sini terbonjol.."

Bila seseorang tu tak pakai tudung plak.. 
"Freehair ? Patut la perangai cam berok.." ..
 "Isk.. Rambut rebonding ingat lawa sgt dah la karat.."

Bila seseorang pakai tudung dan bukak balik ... ???  Tak tau la nak cakap per.. Sendiri mau ingat.. Hahaha.. 

Bukan topik itu nak aku merepek kan..


...........................................

Cuba lah bersangka baik pada orang.. Aku pun nak mengingatkan diri sendiri.. 
Bersangka Baik... Kalau tak rase nak bersangka baik pun.. Tak payah ambil tahu pun.. Senang.. 
Sekurang2nya tak dapat dosa free.. 

Umur semakin bertambah.. Bermakna semakin matang dalam hidup.. Bukan semakin jahil melangkah..

Perubahan haruslah berlaku.. Dari yang kurang baik kepada yang lebih baik..

Tak usah nak menyalahkan dan menunding jari kepada orang lain tanpa melihat kesilapan diri sendiri...

Orang baik tidak akan sesekali mengatakan dirinya baik...
Org gila pun tidak mengaku dirinya gila kan ??? Ehe.. 

...........................................................

Tetibe teringat dekat seorang member UTeM.. xperlu rasenya untuk aku menyebut nama beliau sebab bg aku beliau seorang yang sgt baik dan lemah lembut.. Bayangkan aku yang perempuan ni boleh menjadi tenang dan tersenyum sorang2 bila tgk muka beliau.. Sgt menenangkan jiwa.. Seorang yang bertudung labuh.. Menjaga auratnya secantik beliau menjaga solatnya.. Port aku selalu jumpa dia pun kat surau time solat zuhur..

Dalam hati aku.. Bila aku boleh jadi seperti beliau ??? Menjaga segenap aurat tanpa memperlihatkannya pada yang bukan muhrim.. Aku mesti cuba.. Tak bole berlengah lagi.. Mati itu pasti dan tidak menunggu kita..

........................................................


Bukan hanya memakai tudung.. Menjaga aurat itu yang UTAMA.. Semangat perlu semangat !!! Benda yang mudah tapi tak ambil kisah...

Kena buang gamba2 mendedahkan di laman sosial.. Step by step.. 

Sucikan hati.. Bersihkan Hati.. Bersangka Baik... 

P/s: Pelan2 kayuh.. All da best to myself~~ Ehe....

............................................................

No comments:

Post a Comment