Daisypath Anniversary tickers baby baby development

Thursday, January 26, 2012

Tiada Dulu Tak Bermakna Sekarang ~~~

Salam.. Dah lame tak meng'hapdate' blog.. kind of busy lately taking care my charming hubby.. Ehe.. *statement yang sungguh 'geli mat'.. Wakaka*

Sedang mengemas bilik aku nampak satu monitor lame. monitor CRT 14 inci yang berat  dari casing berkaler putih dan bertukar kuning dimamah waktu.. *ayat skema sudah mari..*  Tibe2 terimbau kenangan lalu... *awan2 flashback mula berkepul2*

Saat aku berumur 5 taun. Era 1990 tang aku masih ligat berspender kesana kemari dgn gunting ditangan *aku suke potong bunga2 tuk main masak2*. Tiba2 rumah aku didatangi van yang amat menarik perhatian.

"Mak.. Ape oyang tu bawak ??" *FYI : aku pelat mase tu.. wakaka*

"Hadiah.... " *mak malas nak layan aku*

Aku pun tgk jer la brother2 tu pasang 'hadiah' tu.. Ada meja.. kerusi.. tv.. kotak besi...

Aku bukan main duduk mengadap *perasan kunun untuk aku*

.............. Sejam berlalu .............................

Perghhhhh !!!! Komuter rupernye .... Erkkkk... KOMPUTER  LA!!!! Hahaha... Aku siap bersila mengadap bende alah tu. Wooooahhhhhh .... Aku sgt2 teruja melihat komputer tersebut.

Masa tu komputer sangat 'rare' la. Mahal.. Tak silap aku ayah beli mase tu 5K beb.. Mase tu IBM lagi. Full set IBM.. Kat kg tu cuma family aku jer ade komputer. Takde panggil PC a.k.a Personal Computer.. Sume panggil komputer jer.. Aku terasa sgt hebat sebab ayah beli komputer..

lebeh krg camni *pic google*
Apakan daya.. Rase kehebatan aku terhenti bila komputer tu untuk abg aku yang sulung yang juga pada mase itu form 3 and for sure itu adalah tempat larangan aku.. Meleleh air liur nak usik ooooo.. *sob.. sob...* Kiranye area komputer tu adalah 'forbidden area' buat aku n abg aku no 3 a.k.a Iwan.. *mentang2 kami kenit mase tu*

Sedih beb.. Sayu hati.. Time abg Icam n Abg Arul *my 1st n 2nd bro* pegi sekolah baru aku dapat usik2 komputer tu.. Usik jer la. Tak dapat 'on' pun. Dapat pegang disket a.k.a floppy disk *sudah ketinggalan zaman ok..* aku dah seronok cam org gile... Terasa kehebatan menjalar dalam badan.. Hahahaha... Bayangkan masa tu disket bukan kecik.. Yang besar tu.. Gile la.. skang dah jadi 'rare' bebender camtu.. *Walawehhhhh.... Hohohoohohoh*
floppy disk beso oo.. *pic google*

Kadang2 time mood abg aku baik. Dapat la aku n iwan main game2 pelajaran tu pun kena 'under supervision' dari beliau.. Main game petak2 dinosour subjek matematik..

"Kira betul2 sebelum jawab.. Nanti salah komputer meletup.. Ko bayar beli baru.. "  *kena kencing aku dek abg2 aku*

Macam org gila aku dgn iwan kira. Abis jari tgn jari kaki aku sambung. Sampai jari2 mak aku pun aku pinjam masuk kira. Tetibe ade soklan aku lambat jawab. Dinosour tu meletup.. "BOOM!!!!! "

Terus aku nangis..
"BICAM... Illa takde duit nak beli komputer baru... UwaaaaAAAAaaaa... " *gile huduh aku nanges*

Tapi itu zaman jahiliyah aku.. Haha... Time zaman 'ngok' tak tau ape.. Kehkeh...

Yang paling aku terkenang masa tu takde  Operating System (OS) . On je komputer terus black screen.. Checkup system then DOS.. Mase tu still pakai DOS.. Kena terrer command la.. Takde interface mesra rakyat ye.. Hanya yang bijak pandai je bleh pakai. *patut ler abg sulung aku programmer.. dari kecik mengadap Comand Prompt* hahahaha.... nak off komputer pakai command tu.. Dak2 skang cer suruh depa off PC/laptop pkai command MDOS.. nak cari Command Prompt kat windows pun blum tentu depa jumpa.. Hahaha.. Kalo bg bebudak ngadap DOS memang melopong la dorang..

Hihi.. Tapi ade gak bebudak yang terrer.. Aku plak di'gula2kan'. *Choi... hahaha*

P/S : Format2 game zaman dlu byk mengajar dari melalaikan.

No comments:

Post a Comment