Daisypath Anniversary tickers baby baby development

Friday, April 5, 2013

Apple Puree

Hari ni saya nak berkongsi wat puree version saya untuk baby berusia 6 bulan keatas. Untuk baby yang baru nak belajar makan bolehlah buat puree ini. Pastikan bayi anda berusia 6 bulan baru mula bagi solid food k. 

pic google
So aku start dengan apple puree kay. Aku cume bg cara2 je la. Pic nanti aku upload k.
-Mula2 cari epal la. Lebih baik gune epal jenis Red Delicious. 
-Selepas tu potong la seadanya.
-Seterusnya anda bole letak dalam microwave atau masak seketika (seperti rebus) atas api.
-Dah nampak layu sikit, anda masuk dalam blender.
-Xpayah letak air. Kalo blender tak jalan letak lah air sikit.
-Selepas blender pastikan hancur betul k. 
-Selepas tu anda haruslah menapis makanan tersebut.
-Jangan guna tapis teh ke ape. sebab nanti anda cume dapat air je..
-Anda gune tapis dawai tu. Tekan2 la sket sampai kuar puree.
-Siappppp !!! Ready bagi baby makan !!

Jangan risau jika bayi anda makan sikit je sebab bayi baru naj biasakan diri dengan makanan. Ape2 pun rajin2 la buat dan masak untuk baby anda. 

p/s: maaf. pic nanti aku upload kay.. 

No comments:

Post a Comment